Kuinkahan monta kertaa tavalla tai toisella olen elämäni aikana henkisesti selkääni saanut sen takia, että näen sen, minkä olemassaolosta toisella ei välttämättä ole aavistustakaan?

Monta. 

Kuinka monta ihmissuhdetta on mennyt pilalle koska että olen ollut oma itseni kuvitellen, että toinenkin ymmärtää ja tajuaa, on ihan sinut sen kanssa jonka kanssa minä asioin. Kai niistä ihmisistä on ollut liian monta sellaisia, jotka ei käytä sanaa sielu. Ei tunne sitä sanaa. Ja kuinka montaa niistä ihmisistä on loppujen lopuksi ikävä. Niinpä.

 

Aina olemassaollutta. Syntymässä saatua. Näen sielun, itsestäänselvä asia.

 

Kuinka paljon ja pitkään sai tehdä töitä sen eteen että itsekin tajusin ja ymmärsin mitä näen ja vielä paljon töitä siihen päälle että tajusin ettei kaikki näe. Edes itsessään. Sielua. Mutta tämän asian kanssa oppinut elämään, paljon kantapään kautta, mutta kuitenkin. Tämä ollut jo jonkun tovin ihan itsestään selvää ja tuttua. Olen oppinut sen kanssa elämään.

Mutta miksi niin hukassa, kun eteen tuleekin se elämän kirkas helmi, joka on sieluna tuttuakin tutumpi ja niin äärettömän rakas. Kaikki opitut toimintamallit roskakorissa, kun tajuaa että mikään jo opittu toimintamalli ei toimikaan. Kun yhtäkkiä onkin lupa olla sellainen kun on. Kun ei ole muuta vaihtoehtoa kuin olla oma itsensä. Kun toinen näkeekin kulissien taa, näkee ja tuntee kaiken teeskentelyn, joka on täysin turhaa. Vaihtoehtoja ei juurikaan ole.

Että yhtäkkiä tajuaa kuinka kaukana seisookin omien mukavuusrajojensa ulkopuolella, rajojen jotka on ihan itse luonut. Kuinka paljon nauraa itse itselleen ja sille omalle hämmennykselle.

Tekee hyvää. Oikeasti. Niin paljon on jauhot pölissyt toisten suussa, tekee ihan hyvää välillä kokeilla sitä itsekin. Ja nauraa sille omalle rajoittuneisuudelle ja pelolle, ettei muka voi ja kun ei uskalla ja kun sitä taikka tätä. Tuntuu erittäin hyvältä kävellä oman egonsa ylitse, ja todeta että kyllä minä voin, koska minä voin. Olla se, kuka olen, sellaisena kun olen.

Oma itseni. Riitän ja kelpaan. Myös itselleni.